Tevje Lie Andersen

Tevje røk korsbåndet

Tevje Lie Andersen (23) kjørte fantastisk i freestyle-VM, men så skadet han seg.

23-åringen fra Voss var egentlig klar for 1/8-finalen i parallellkulekjøring, men kom aldri til start i østerrikske Kreischberg mandag. Søndag kjørte han inn til en sterk 10.-plass i singel kulekjøring, også kvalifiserte han seg inn som 11 mann i mandagens parallell. Rett før start var Lie Andersen gjennom trening i løypa og det var da skaden oppsto. På landingen etter hoppet kjente han smerter i kneet. Han skjønte umiddelbart at det ikke ble noe mer kjøring den dagen. Legene som undersøkte Lie Andersen i bakken etter uhellet fryktet korsbåndsskade. En MR-undersøkelse torsdag bekreftet dette, samt ødelagt menisk.

- Jeg skal komme tilbake. Fremgangen i årets sesong har vært så bra, og jeg får ta tiden til hjelp. Planen er operasjon senere i vinter, men først må hevelsen i kneet gå ned. Dette skal jeg klare, sier Lie Andersen.

Landslagskjøreren i kulekjøring har aldri hatt større fremgang i løpet av en sesong og dette gleder 23-åringen. Derfor satser han på comeback etter skaden. Dette kan forhåpentligvis skje på tampen av neste sesong eller tidligere dersom opptreninga går bra.