Hedvig Wessel smilte etter treninga lørdag.

Smilende Wessel

Kulekjørerne var i storform dagen før VM-start i østerrikske Kreischberg.

Kulekjørerne Tevje Lie Andersen, Vinjar Slåtten, Hedvig Wessel og Aurora Amundsen er klare for årets VM i Østerrike. Etter trening fredag og lørdag er den nye hovedtreneren, Lasse Fahlén, forsiktig optimist.

- Tevje, Vinjar og Hedvig har vist høyt potensial, spesielt under lørdagens trening. Alle tre kan på en god dag klare topp 10-plasseringer, slår han fast.

Og Fahlén vet hva han snakker om. Han har returnert til Skandinavia etter sju år som trener for det amerikanske landslaget. Lasse har tidligere trent det svenske landslaget, og bidratt til norske OL-medaljer med Kari Traa. Nå er han hovedtrener i Team Skandinavia. Norge og Sverige har gjort et samarbeid om freestylesatsinga, og har skapt et skandinavisk lag som utfordrer verdens fremste nasjoner i kulekjøring. I helga får teamet en målestokk hvor utøverne står. Den internasjonale konkurransen i kulekjøring er knallhard.

- Vi har et ungt lag med stort potensial hvor hovedmålsettingen er å prestere under OL i 2018, men vi kommer til å se resultater før dette. Hedvig, Tevje og Vinjar har allerede kapasiteten inne. Det så vi under treninga lørdag, men vi skal ikke forvente for mye første sesongen, sier Fahlén.

Han roser også talentet Aurora Amundsen som får sin VM-debut.

- Hun viser allerede gode takter, men for henne er det først og fremst junior-VM som gjelder. Under årets VM vil hun få med seg mye nyttig erfaring som hun tar med seg videre, sier han.

Vinjar Slåtten viste frem fremragende triks på hoppene under trening lørdag.

Tevje Lie Andersen viste solide takter.

Hedvig Wessel hopper i det.