Erik Røste (t.v.) og Håkon Wibstad

Imponert over arrangørene

Arrangørene av freestyle-VM imponerte skipresident Erik Røste og leder for freestylekomiteen, Håkon Wibstad.

Blant annet klarte arrangørene å produsere 130 000 kubikmeter med snø. Det er enormt mye. I Kreischberg var det natursnø på toppen av alpinanlegget, men i bunn hvor årets snowboard- freestyle-VM ble arrangert var det ingen natursnø. Derfor fikk arrangørene en ekstra utfordring de siste ukene foran mesterskapet.

Snøproduksjon i Kreischberg. Arrangørfoto

- Det var en flott opplevelse å følge mesterskapet. Årets snowboard- og freestyle-VM viste hvor viktig dette mesterskapet er for skisporten globalt sett når så mange land som normalt ikke dominerer i internasjonal skisport, tar med seg medaljer hjem. Arrangørene la ned en fantastisk jobb, og lagde en stor fest for alle tilreisende. VM i snowboard og freestyle er et krevende mesterskap. Ikke minst med behovet for tilgjengelig snø for å bygge de ulike arenaene/løypene. Her imponerte arrangøren virkelig i en sesong hvor natursnøen har latt vente på seg mange steder i Mellom-Europa, forteller skipresident Erik Røste.

Gode prestasjoner
Nordmennene fikk ikke med seg medalje fra freestyle-VM, men leverte mange gode prestasjoner.
- Vi ser flere lyspunkter i dette verdensmesterskapet. Tevje Lie Andersen leverte sterke resultater i kulekjøring, mens Hedvig Wessel viste stor fremgang. I slopestyle var Vilde Christensen nær medalje. I skicross viser vi god bredde, men klarte ikke helt matche de beste i heatkjøringen. Med et slikt godt sportslig fundament, er utfordringen og ytterligere bedre det økonomisk fundament på freestylesatsingen som slik at grunnlaget for kjempe om medaljer blir enda bedre i fremtidige mesteskap, sier leder for freestylekomiteen i Norges Skiforbund, Håkon Wibstad.