Marte Høie Gjefsen etter seieren i Arosa i fjor.

Marte best på 9. plas

Marte Høie Gjefsen ble beste norske med en 9. plass under helgas sesongåpning for skicrosslandslaget.

Det ble en middels sesongåpning for skicrosslandslaget.
- Vi er ikke fornøyd med resultatene, men vi var nær semifinaleplasser. Små marginer avgjør i skicross, og i helga var det stang ut, sa sportssjef Morten Ring Christensen.

Resultater på fisski.com

Forhåndssak
Torsdag er det endelig klart for sesongåpning for det norske skicrosslandslaget i franske Val Thorens.
Før jul lot vinteren vente på seg i mellom-Europa. Dette gjorde det problemer for flere av skigrenene, blant annet skicross. Rennene i Val Thorens måtte flyttes til kommende helg. Etter dobbelavlysning får Bastian Juell og den øvrige norske skicrosseliten matche seg mot verdens beste utøvere. I Val Thorens er det individuelt renn fredag og lørdag med kvalifisering torsdag.

Se også intervju med sportsjefen nederst i artikkelen

Seks norske utøvere er klar for helgas renn i Frankrike. I dag har utøverne vært gjennom en vellykket treningsdag i konkurranseløypa.

- Vi er spente spesielt ettersom vi ikke har vært så mye i «gamet» ennå. Målsettingene er at vi skal være med og kjempe i toppen i både World Cup og i VM. Vi skal være i flere finaler enn i fjor (tre i fjor), forteller sportssjef Morten Ring Christensen.

Etter helgas World Cup står VM i østerrikske Kreischberg for tur. Skicrossøvelsene under freestyle-VM i Østerrike arrangeres 24.-25. januar. Etter dette fortsetter World Cup-sesongen for fullt ut sesongen.

Det norske landslaget sto over World Cup-åpninga i Canada første helga i desember.

Disse stiller for Norge i Val Thorens
Marte Høie Gjefsen, Lillehammer Skiklub