Hedvig Wessel under OL (NTB Scanpix)

Team Skandinavia – ett lag, to landslag

Norge og Sverige gjør et samarbeid om freestylesatsinga, og skaper et skandinavisk lag som utfordrer verdens fremste nasjoner i kulekjøring.

Årsaken til den nye organiseringa er at begge landene har slitt både med økonomi og med resultater.

- Den nye organisasjonen med ett lag skaper nye muligheter. Trenergruppen er internasjonal meritterte, og vi er overbevist om at begge nasjonene kommer til å nå nye resultater. Vi får de beste trenerne som er mulig å oppdrive, og dette hadde ikke vært mulig uten dette samarbeidet på tvers av landegrensene, forteller Ingvild Bergesen i Norges Skiforbund.
Bergesen er ansvarlig for kulesatsinga i freestylekomiteen i Norges Skiforbund.

Den nye organiseringa innebærer blant annet en forandring i sammensetninga av trenerkabalen. Hovedtrener blir Lasse Fahlén, som returnerer til Skandinavia etter åtte år som trener for det amerikanske landslaget. Lasse har tidligere trent det svenske landslaget, og bidratt til norske OL-medaljer med Kari Traa. Administrativt ansvarlig og assisterende trener blir David Kantermo, som de siste fire årene har vært ansvarlig for det norske landslaget.

Lasse Fahlén (t.v.) og David Kantermo

Både Lasse og David er bra Åre, og er velkjent for respektive landslag. Rent formelt ansettes Lasse av Norges Skiforbund, mensDavid blir ansatt i det svenske skiforbundet. Landslagskjørerne kommer til å representere sine respektive nasjoner i alle konkurranser, men i det daglige treningsarbeidet og på samlinger kommer troppen til å fungere som ett lag med felles trenere og organisasjon.

Det har hendt tidligere at kjørere har trent med andrenasjoner, men dette er første gangen som to landslag fusjoneres så omfattende.

- Dette er et svært spennende prosjekt. Det er både nytt og banebrytende, og vil hvis det viser seg å fungere slik vi håper, også vurderes i andre grener, forteller skipresident Erik Røste.

Se web-tv sending fra det nye opplegget via  www.puckel.se