Avsluttet snøsamling 22. mai!

Skicrosslandslaget avsluttet en skisamling på Gålå sist uke.

- Dette har vært unikt, og vi har hatt knallforhold. Jeg har aldri opplevd at vi har kjørt på ski etter 17. mai på et tradisjonelt norsk skisenter. Vi har hatt overraskende bra forhold. Tidligere har det vært tradisjoner med at skisesongen avsluttes 1. maihelga, men dette slår alle rekorder. Jeg vet at flere skisteder forlenget sesongen i år, men Folgefonna, Juvass og Stryn sommerskisenter i Norge har som regel alltid vært treningsarena for skikjørerne etter 1. mai, sier sportssjef Morten Ring Christensen.

Fire av utøverne på skicrosslandslaget har fått gjennomført mye skitrening i VM-sesongen allerede. Det har blitt kjørt hovedsakelig storslalåm, samt grunnteknikk i en god trasé på Gålå over to perioder i mai - en før 17. mai, samt sist uke.

- Vi må rette en stor takk til Gålå for å ha stilt opp fantastisk for oss. Nå går vi over i en lengre periode med barmarkstrening frem til høsten, sier fornøyd sportssjef.

Snøen kom sent, men godt på mange steder i vinter. På enkelte steder i fjellet er det fortsatt enorme mengder snø. Dette har gjort at det fortsatt er skiføre på Sjusjøen for langrennsfolket, mens Gålå stengte for treningsgrupper torsdag. Langrennslandslaget har ikke vært på snøsamling, men mange av de beste har allerede fått gått mange mil på ski i VM-sesongen. Tradisjonelt er det Sognefjellet som gjelder for langrennsløperne i mai og juni, mens i år er det skimuligheter på mange steder, også i nord, mye lengre enn tradisjonelt.