Morten Ring Christensen (Fotos: NTB Scanpix)

Ny sportssjef

Norges Skiforbund har ansatt Morten Ring Christensen (23) i en nyopprettet stilling som sportssjef for skicross.

Han har de siste seks sesongene vært utøver på det norske skicrosslandslaget, men legger skiene på hylla fra i dag.

- Jeg har en kropp som ikke mestrer det å være toppidrettsutøver lenger. Derfor er dette en kjempesjanse for meg og egentlig drømmejobben. Jeg får fortsatt være endel av det fantastiske skicrossmiljøet, og får det overordnede ansvaret for skicross, forteller Ring Christensen.

Han undertegnet en engasjementsstilling som i første omgang strekker seg ut 2014-2015-sesongen.

Morten Ring Christensen

- Med Morten som sportssjef for skicross får vi en ungambisiøs og sulten leder som kan sporten til fingerspissene. Morten har virkelig fått føle opp- og nedturer med sykdom og skader, og har et unikt innblikk i hva som må til for å lykkes som lag og utøver. Han har i tillegg en klar forståelse av hvilke utfordringer norsk skicross står overfor med hensyn til økonomi, bredde- og rekruttering og anleggssituasjonen. Morten blir en leder som er «sportslig operativ» og som kommer til å følge landslagstrener og utøverne tett, forteller Bjørn Isaksen i freestylekomiteen i Norges Skiforbund.

Skicross går inn i en sesong etter OL der Skicross fikk vist seg frem som en spektakulær og publikumsvennlig skidisiplin. Sportssjefen ser store muligheter til å få på plass et skikkelig sportslig opplegg, og kapitalisere på at vi har et ungt lag i verdensklasse. Ring Christensen vil i startfasen sette fullt fokus på inntektsbringende arbeid. Samtidig skal han få på plass et støtteapparat til landslagsuttaket og sesongoppkjøringa som starter om en drøy måned.

Freestylekomiteen vedtok våren 2013 formelt å dele grenen inn i tre disipliner. Dette er kuler, skicross og freeski hvor hver enkelt disiplin har et større ansvar for egen økonomi og sportslige opplegg. Omorganiseringen av freestyle med oppsplitting i tre disipliner betyr endringer i organisasjonen, hvor nå Morten Ring Christensen får det viktigste operative ansvaret for Skicross fremover.