Julie Brendengen Jensen (t.v.) og Marte Høie Gjefsen

Reiser til Val Senales

Skicrosslandslaget gjør som langrennsløperne og finner snøen i Val Senales denne uka.

Foreløpig har vinteren latt vente på seg i mellom-Europa. På flere kjente skidestinasjoner er det fortsatt ikke snø eller bare marginalt med snø. Dette har gjort det problemer for flere av skigrenene, blant annet skicross. Opprinnelig var planen å kjøre to doble renn i World Cup i franske Val Thorens til helga, men der er det ikke snø. Rennene er flyttet til over jul.

- Nå har vi trent to dager i Pitztal før vi har en fridag og flytter oss til Val Senales for fire dager trening. Der vil vi vente på snøkontrollen for WC i Innichen/San Candido, forteller sportssjef Morten Ring Christensen.

Dermed er det også usikkert om de norske skicrosskjørerne får kjøre World Cup-renn overhodet i 2014. Flere av verdens beste skicrosskjørere, blant annet hele det norske, sto over det ene World Cup-rennet i Canada i helga for å trene mot de fire rennene i mellom-Europa før jul. Foreløpig er to av rennene utsatt, mens det er fortsatt usikkert om rennene i Italia 20.-21. desember blir gjennomført.

- Dette er selvfølgelig ikke ideelt for oss. Vi hadde også en knallbra samling i italienske Solda nylig og var klare for World Cup, sier Christensen.

Seier til Marte
Søndag kjørte det norske landslaget riktignok europacuprenn i østerrikske Pitztal hvor flere av de norske kjørerne viste gode takter. Marte Høie Gjefsen vant kvinneklassen, mens Julie Brendengen Jensen ble nummer tre og Josefine Fiane ble nummer seks. Thomas Borge Lie kjørte inn til femteplass i mennenes klasse, mens Bastian Juell ble nummer åtte.