F.v.: Tevje Lie Andersen, David Kantermo (trener), Vinjar Slåtten, Aurora Klingen Amundsen, Lasse Falén (landslagstrener) og Hedvig Wessel er klare for helgas renn.

Fire til Ruka

Norges Skiforbund sender fire utøvere til lørdagens World Cup-åpning i kulekjøring i finske Ruka.

Norge og Sverige har gjort et samarbeid om freestylesatsinga, og har skapt et skandinavisk lag som utfordrer verdens fremste nasjoner i kulekjøring. Til helga starter rennsesongen for det nye teamet.

Hovedtrener Lasse Fahlén har retunert til Skandinavia etter åtte år som trener for det amerikanske landslaget. Lasse har tidligere trent det svenske landslaget, og bidratt til norske OL-medaljer med Kari Traa.

- Det blir spennende å se hva vi kan gjøre med dette laget i sammen. Vi har fått mer konkurranse blant løperne. Utøverne hjelper hverandre, har forskjellige ideer og ulike løsninger. Det norsk-svenske-samarbeidet fungerer veldig bra, jeg håper at vi ser resultater av dette allerede i vinter. Vi har et ungt lag med stort potensial hvor hovedmålsettingen er å prestere under OL i 2018, sier Fahlén.

Tidligere landslagstrener David Kantermo er sentralt med i den nye satsinga. Kantermo og Fahlén utgjør trenerteamet.
- Dette blir veldig spennende. Vi mener de norske utøverne er på et høyere nivå enn tidligere. Det hjelper veldig med bedre matching på samlingene, og at vi er et større lag. I Ruka er vi på plass med fire norske- og fire svenske kulekjørere, forteller David Kantermo.

Treneren er klar på at nordmennene er på et høyere nivå enn tidligere etter opprettelsen av Team Skandinavia, og at det er mer «moro» å være i bakken med dobbelt så mange topputøvere enn tidligere.

Foran World Cup-åpninga hadde landslaget en hoppsamling i Åre. I starten av november var laget blant annet på en toukers snøsamling i  østerrikske Kaprun.

Sesongens hovedmål er VM i østerrikske Kreischberg 18.-19. januar.

Disse stiller for Norge i Ruka
Hedvig Wessel, IL Heming
Aurora Klingen Amundsen, Aron Skiklubb
Vinjar Slåtten, Voss Freestyleklubb