Tiril Sjåstad Christiansen (NTB scanpix)

Mister sesongåpningen

Tiril Sjåstad Christiansen (21) fra Geilo mister helgas sesongåpning i Big Air i Chile etter at hun pådro seg en smell i kneet under trening.

Verdens beste freeskikjører sist sesong var forhåndsfavoritt i helgas verdenscupåpning, men må følge konkurransene fra sidelinjen.

Det var under torsdagens trening at Sjåstad Chistiansen landet bakpå i Big Air-hoppet, men det hele skjedde uten dramatikk. Hun kunne fortsette å kjøre på ski og hadde ingen problemer med å gå, men kjente smerter i det venstre kneet. Det ble tatt MR- og røntgenbilder som viser at leddbånd og korsbånd er intakt, men landslagsledelsen vil være på den sikre siden og sender 21-åringen hjem til Norge for videre undersøkelser på Olympiatoppen neste uke.

- Selvfølgelig er det kjedelig at Tiril pådrar seg en skade dagen før verdenscupåpningen, men vi er optimister med tanke på videre undersøkelser og oppføling, sier sportssjef i freeski i Norges Skiforbund, Christopher Frankum.

Tiril Sjåstad Christianen pådro seg en alvorlig kneskade i det samme kneet for snart tre år siden, men er selv mye mer optimist denne gangen.
-  Jeg var bekymret rett etter smellen, men har vært å sjekket det - og det ser bedre ut enn vi trodde. Nå er jeg blitt enig med trenere og leger hjemme at jeg reiser hjem for en videre sjekk for sikkerhets skyld, så det ikke er alvorlige saker. Jeg håper å stå på ski igjen så fort som mulig, sier Sjåstad Christiansen.

Lørdag kveld er det finaler for kvinner og menn i Big Air-renn i Chile. Norge har med tre mannlige utøvere i konkurransen.

NSF - Nor Freeski