Tiril Sjåstad Christiansen i aksjon i Big Air (NTB scanpix)

Verdenscupåpning freeski

Det er klart for verdenscupåpning i Big Air i i El Colorado i Chile til helga. Norges Skiforbund sender fire utøvere til rennet.

For første gang er det en egen verdenscup i Big Air. Det er seks renn med finale i Voss 24.-26. mars. Freeskilandslaget har forberedt seg til verdenscupåpningen med en treningssamling i Australia i august, og reiste direkte til Chile denne uka for å gjøre de siste forberedelser. Tiril Sjåstad Christiansen stiller i spissen for det norske laget. Sjåstad Christiansen vant blant annet X Games i Oslo i vinter, samt verdenscupen i freeski. De øvrige norske deltakerne i Chile er Birk Ruud, Christian Numedal og Klaus Finne.

- Det er veldig tidlig på sesongen, men vi har høye forventninger til rennene. Tiril er i god shape, og det blir spennende å se hva hun kan få til. Vi stiller også sterkt på herresiden, sier sportsjef Christopher Frankum.

Vinterens gullvinner fra ungdoms-OL, Birk Ruud, er et svært spennende freeskihåp i fremtiden, samt så har både Klaus Finne og Christian Nummedal vist styrke i Big Air tidligere. Disse tre utgjør det norske herrelaget i verdenscupåpningen.

Disse stiller for Norge i Chile:
Tiril Sjåstad Christiansen, Geilo IL
Birk Ruud, Bærums Skiklub
Christian Nummedal, Hakadal IL
Klaus Finne, Voss Freestyleklubb

Mer om rennene på fisski.com

Les mer om landslaget i freeski

NSF - Nor Freeski