Klaus Finne fra Voss kom til finalen i Big Air i X Games i Oslo i vinter. Til vinteren kan han konkurrere på hjemmebane i Myrkdalen. (NTB scanpix)

Historisk Big Air-finale til Norge

For første gang blir det verdenscuprenn i Big Air i Norge. Under FIS-congressen i Cancun ble Norge og Voss tildelt verdenscupfinalen i Big Air 24.-26. mars 2017.

I vinter ble det første verdenscuprennet i Big Air-arrangert med stor suksess foran 15 000 tilskuere i den gigantiske baseball-arenaen i Boston. Til vinteren blir det flere renn. Freeskisporten har vokst mye siste ti årene hvor blant annet slopestyle fikk innpass i OL for første gang i Sotsji. Til vinteren kan freeskifølgerne glede seg over flere renn og mer prestisje.

- Dette er kjempebra og skikkelig spennende for oss. Big Air har kommet inn med en frisk pust, sier norsk medlem i freestylekomiteen i FIS, Frode Sæter.

Skipresident Erik Røste synes også det er topp med at det for første gang blir Big Air-renn i verdenscupen i Norge til vinteren. I vinter tok blant annet Tiril Sjåstad Christiansen og Johanne Killi gull og sølv i X Games i Oslo i Big Air. Til vinteren kan det blir mer suksess på Norges freeskikjørere på hjemmebane.

- Vi er svært glade for å få arrangere verdenscupen igjen, denne gangen i Big Air. Vi ser frem til å øke arrangørkompetansen i klubben på disse konkurransene, sier Kristin Lemme i Voss Freestyleklubb.

NSF - Nor Freeski