Fra venstre: Tim Reed, visepresident for ESPN X Games, kulturbyråd Hallstein Bjercke (V), idrettsbyråd Guri Melby (V) og Petter Hatlem (leder Oslo Skateboardforening)

Samarbeisavtale om X Games

Se pressekonferansen på tv2sporten.no

Disipliner og de første utøverne ble lansert under dagens pressekonferanse i Oslo. TV 2 lover 21 timer med direktesendt ekstremsport, og X Games Oslo blir historiens første X Games-arrangement som kombinerer både vinter- og sommeridrett; skateboard ble i dag lansert som den store overraskelsen under presentasjonen av programmet.

Sportskanalen ESPN og TV 2 skal gjennomføre X Games i Oslo fra 24. til 28. februar 2016. Avtalen om å arrangere X Games i Oslo ble mulig takket være støtte fra Oslo kommune. ESPN og TV2 skal samarbeide med den lokale arrangøren SAHR Concepts om gjennomføringen av dette flersportsarrangementet.

Skate, ski og snowboard
X Games Oslo skal inkludere konkurranser i snowboard, ski og skateboard. Dette er første gang det skal avholdes konkurranser i både sommer- og vintersportsgrener i samme by på et X Games-arrangement. Grenene inkluderer Big Air på ski og snowboard (menn og kvinner), SuperPipe på snowboard og ski (menn og kvinner) og Street på skateboard (menn og kvinner).
– Det er utrolig kult at jeg er den første som blir tatt ut til big air på ski. Det betyr veldig mye. Jeg tror det kommer til å bli ett vanvittig kult event, og Oslo er den perfekte by til å hoste et slikt arrangement. Kult at jenter endelig skal få være med å kjøre big air, og jeg gleder meg til å kjøre foran det norske folk, sier Tiril Sjåstad Christiansen.

Leder for freeskirådet i Norges Skiforbund, Mikkel Berg, var på plass under pressekonferansen. Her sammen med Birk Ruud (t.v.) og Henning Hansen Pytte.

Global medeieksponering
ESPN og TV 2 skal distribuere konkurransene direkte. TV 2 skal vise konkurransene på direkten i Norge, mens ESPNs dekning distribueres på direkten på ESPN3 og som del av World of X Games-serien på ABC. I tillegg til innholdet på ESPNs medieplattformer i USA, skal X Games Oslo vises globalt på ESPNs internasjonale TV-nettverk og distribueres til andre medier via ESPNs mediedistribusjon.

Lover toppartist på Tøyen
I tillegg til ekstremsportskonkurranser av verdensklasse, kommer X Games Oslo – som alle X Games-arrangementer – til å inkludere konsertinnslag med en internasjonal toppartist på lørdag kveld på Tøyen (sirkustomta ved Munchmuseet), samt lokale musikere hele helgen. Artistene blir annonsert på et senere tidspunkt.

Oslo er hovedsamarbeidspartner
Oslo skal være verdens vinteridrettshovedstad, og vi gleder oss til at verdenseliten kommer til Oslo i februar. Jeg er sikker på at det vil inspirere unge i hele Norge til å ta på ski og brett og komme seg ut i bakken. Vi støtter X Games Oslo fordi vi får vist frem nye sider av idrettsbyen Oslo, og vi ønsker å presentere Oslo som verdens beste kompaktarena for kultur og idrett sier kulturbyråd Hallstein Bjercke (V).
- Når konkurransene på Tøyen og i Wyller nå blir komplettert med skateboard her i Skur 13 får vi et veldig spennende konsept, samtidig som dette innebærer et varig løft for skaterne i Oslo, legger idrettsbyråd Guri Melby (V) til. Skatehallen blir stående tilgjengelig for allmenheten etter at X Games Oslo er avsluttet og gir et viktig og historisk tilskudd til hovedstadens skatere.

X Games-sjefen roser Oslo
ESPN, som står bak X Games, har jobbet tett med TV 2 og den lokale tekniske arrangøren og er svært fornøyde med støtten de har fått fra Oslo kommune.
– Vi synes det er veldig spennende å samarbeide med TV 2 og SAHR Concepts, og berømmer Oslo kommune for støtten som gjør det mulig å arrangere X Games Oslo, sier Tim Reed, visepresident for ESPN X Games. – Vi ser frem til å vise noen av verdens beste idrettsutøvere i én av verdens mest unike og dynamiske byer med sin rike vintersportshistorie og imponerende rekke av ledende idrettsutøvere.»

Sterk satsing fra TV 2
X Games har svært høy prestisje blant utøverne og tilbakemeldingene på et X Games i Oslo er udelt positive. – Vi er veldig glade for entusiasmen og engasjementet fra utøverne. Med denne satsingen skal vi skape en idrettsfest i Oslo, der vi også skal trekke de unge både til arenaene og til tv-skjermene. Det er bare å glede seg til et event i toppklasse, sier nyhets- og sportsredaktør, Jan Ove Årsæther.

Programmet er klart
Street-konkurransene i skateboard avholdes torsdag 25. februar i Skur 13-lageret ved Oslo Havn. SuperPipe-konkurransene på snowboard avholdes fredag 26. februar i Oslo Vinterpark, mens BigAir på snowboard og ski avholdes på lørdag, 27. februar i Tøyen Arena. X Games Oslo avsluttes søndag 28. februar med SuperPipe-konkurranser på ski i Oslo Vinterpark.

NSF - Nor Freeski