Øystein Bråten

Ser mot nye høyder

Interessen har vokst, og freeskisporten i Norge har eksplodert siste årene.

Sportssjef Christopher Frankum er allerede godt i gang med planlegginga av kommende sesong. En sesong som inneholder mange spennende AFP/World Cup- og andre invitasjonskonkurranser. En sesong som også kan også inneholde et X Games i Oslo.

- Vi var i fjor gjennom et generasjonsskifte, et comeback av Tiril, en Øystein Bråten som har vært først i verden med nye triks, og en knallbra avslutning resultatmessig, sier sportssjef Christopher Frankrum.

Mange av utøverne er på ski hele året. På Folgefonna er det nyåpnet med fantastisk mye snø. Landslagsopplegget kommende sesong spikres før sommeren. Endelig landslagsuttak for sesongen 15-16 kommer i september.

Frankum gleder seg også over et juniorprosjekt som er godt i gang. Mange klubber er flinkere med rekruttering, klubbarbeid og til å arrangere renn. Dette så vi ikke minst under årets NOR Freeski cup som både hadde rekorddeltakelse og med internasjonal deltakelse underveis. NM ble gjennomført med livestream, og freeski har hatt en betraktelig øking i «følgere» det siste året på sosiale meder. Dette etter bevisst jobbing.

- Det skjer mye spennende i freeskiverden for tiden. Med større arrangement til Norge, nytenking innen eksponering av sporten, samt høyt nivå på rekrutteringen, ser det svært lyst ut for freeski-Norge i årene som kommer. Som en vinteridrettsnasjon og med et folk glad i å leke på ski, har vi alle forutsetninger for sammen å bygge norsk freeskiing til nye høyder, sier Frankum.

NSF - Nor Freeski