Henning Hansen Pytte

Junior-VM slopestyle

Sandra Eie kjørte inn til sølv, mens Birk Ruud fikk med seg bronse i slopestyle.

- Kvalifiseringa gikk veldig bra men i finalen ble det litt nerver men satt siste runnet. Det var fantastisk å ta 3.plassen. Og det betydde mye for meg. Runnet var: 2prets2, venstre dub 10 mute, høyre dub 10 safety, høyre blindSurfaceswop 2 ut, venstre sw lip front 6", forteller Ruud.

Det føltes bra det, gøy å få med seg en medalje hjem. Det runnet jeg kom på andre plass med var railslide, h5, sw5, front 4, railslide, forteller Eie.

Sportssjef Christopher Frankum gleder seg over fremgangene i Italia.
Gjennom en norgescup med høyere nivå enn noen gang, og kvalifisering til junior-VM direkte gjennom denne, ser vi at det gjøres en god jobb på rekrutteringssiden i sporten i Norge for tiden. Både Birk og Sandra har begge bemerket seg gjennom hele norgescupen i år, og det er spesielt gøy å se Birk hevde seg blant kjente profiler i herreklassen. Flere av de internasjonale kjørerne i herreklassen hevder seg også på seniornivå i andre kjente konkurranser gjennom sesongen, sier han.

Se også sak og resultater på fisski.com. Foto: FIS

Norges Skiforbund har tatt ut syv utøvere til junior-VM i slopestyle.
Disse stiller for Norge:

Victoria Brunborg, Oppdal IL freestyle
Tora Johansen, Tromsø slalåm- og freestyleklubb
Sandra Eie, Bærums Skiklub freeski
Birk Ruud, Bærums Skiklub freeski
Ferdinand Dahl, Ingierkollen Rustad slalåmklubb - Jibbegruppa
Henning Hansen Pytte, Kongsberg freestyleklubb
Max Hagetrø Larsen, Bærums Skiklub freeski

Uttak til junior VM i Valmalenco for slopestyle skjer gjennom direkte kvalifisering fra Nor Freeski Cup. Se uttakskriterier på skiforbundet.no

Se mer om mesterskapet på fisski.com

NSF - Nor Freeski