Vellykket Høstmøte På Gardermoen

Sist søndag var det igjen duket for Nor Freeski sitt årlige høstmøte som i år hadde tilholdssted på Clarion Hotel, Gardermoen, og det har vært en god økning i oppmøte siden det første høstmøte som ble arrangert i 2013. Det var nærmest fullt i konferanserommet på Clarion Hotel med representanter fra klubber over hele landet. Blant disse var BSK, Heming, Asker, Hovden, Hemsedal, Freidig, Dombås, Kongsberg og Aron for å nevne noen.

Eimund Staverløkk fikk æren av å åpne showet med en liten workshop i hva slags rolle klubben har i det store bildet. Hvordan bevare aktivitet i klubben samtidig som klubben jobber for et godt Norgescup arrangement og NM, var hovedessensen bak Staverløkk sitt workshop/foredrag.

Tidligere arrangementkonsulent for Norges Skiforbund, Magnus Sandnes, overtok stafettpinnen fra Staverløkk hvor han holdt workshop om ledelse under arrangement hvor det til slutt var opp til de frammøtte å diskutere i grupper og komme med stikkord og forslag om hva skal til for å lede et vellykket arrangement.

Pål Berntzen, ildsjel i Freestyle Agder og Rogaland Skikrets, hadde et meget vellykket Norgescup arrangement på Hovden i fjor og skal i år arrangere NM der. Han holdt et lite foredrag om hvordan en kreativ og bra slopestyle løype skal lages og også om arrangement i forhold til anleggseier.

Leder for freestyle komiteen, Håkon Wibestad var også til stede og fortalte litt om økonomien i freestyle pr dags dato og kunne fortelle at det å ha kontroll på økonomien innad i skistyret er det viktigste akkurat nå for å få sporten til å vokse.

Nytt i årets Nor Freeski Cup

Det temaet som derimot kanskje skapte mest diskusjon og debatt under årets høstmøte var luksusproblemet som har oppstått med at Nor Freeski Cup'en har blitt såpass populær at man har blitt nødt til å endre formatet en smule i årets sesong.

Nor Freeski Cup er en FIS- og AFP konkurranse som må følge de internasjonale reglene for konkurranser (ICR). Tidligere ble formatet kjørt som oppdeling mht. aldersklasser, samt inkludering av yngre klasser som ble kjørt i tillegg. Med grunnlag i populæriteten forrige sesong, vil man i sesongen 15/16 kjøre konkurransene som en stor klasse, men at det vil være rankinglister for både Junior og Senior. Det er også fra junior rankinglisten man vil ta ut utøvere til Junior VM.

Det ble informert om at følgende årganger vil kunne delta i årets Nor Freeski Cup, samt hvordan inndelingen blir for Junior og Seniorranking:

Konkurranseklasse: Fra født i 2001 og med gyldig FIS-lisens (ref. ICR 3046.4)

Ranking:         Junior  1998-2001
                       Senior 1997 og eldre

Splitten Junior/Senior i rankingklasse, har grunnlag i eldste klasse for deltakelse i Junior VM etter nylig endring fra FIS høstmøtet 2015.

- Ettersom vi har opplevd såpass vekst i antall deltakere og krav til arena, vil det i årets konkurranser ikke bli pålagt arrangøren å kjøre de yngre aldersgruppene i tillegg til FIS- og AFP konkurransen. Dette har grunnlag i kompleksiteten av å skulle arrangere konkurranse på én full dag, og utfordringene som har vært spesielt mht. tid, sa sportssjef Christopher Frankum.

Det ble påpekt at klubber som har fått tildelt arrangement i kommende sesong, allikevel har full frihet og oppfordres om å arrangere regionale konkurranser for yngre utøvere dagen før eller etter selve NC arrangementet. Gode eksempler på slike konkurranser er hva som har vært gjort i forbindelse med «Freeski-cup» på sør- og vestlandet, Regionscupen i Trøndelag og «JibJam» i Oslo.

Dermed er det altså opp til klubbene å sørge for at denne aldersgruppen har et fullverdig opplegg utenfor Norgescupen hvor de kan konkurrere i Slopestyle og Big Air. BSK (Bærum Skiklubb) har ikke Norgescup i år, men stilte allikevel mannsterke for å finne ut av hvordan konkurranser skal arrangeres utenfor Norgescupen. Det var et ønske fra dem å ha en felles plattform, noe som vil bli ivaretatt med innmelding av arrangementene til felles terminliste.

Skileik og glede skal være i fokus, men det skal være et fullverdig tilbud for de som ønsker å konkurrere var det konsensus om. Dette vil gjøre de som ønsker å kjøre Norgescup, når den tid kommer, forberedt på formatet og de vil ha erfaring fra regions konkurransene.

Det handler om å sørge for at bredden blir ivertatt slik at sporten kan fortsette å vokse og Norge kan fortsette å dyrke fram dyktige utøvere. Dette kan gjøres gjennom regionale renn.

Landslaget og X-Games i Oslo

Nor Freeski sjef, Christopher Frankum, satte av tid til å prate om Landslaget, som pr dags dato består av Johan Berg, Felix Usterud, Aleksander Aurdal, Øystein Bråten, Tiril Sjåstad Christiansen og Johanne Killi, og deres planer for vinteren som ser ut til å bli hektisk med mye reising på den andre siden av Atlanteren og også en tur til PyonChang i Sør-Korea. Et absolutt høydepunkt i vinter blir  X-Games i Oslo. Akkurat nå er det kun Tiril som er bekreftet av de norske til å delta, men det skal holdes en Big Air konkurranse i Hemsedal i januar hvor beste norske mannlige deltaker vil få et wildcard til X-Games. Alderskravet for deltakelse er for de som er født i 2001 eller tidligere.

Nor Freeski Cup

Norgescupen i Freeski ruller videre hvor Dombås, Vassfjellet og Hemsedal er nye destinasjoner på terminlisten i år. Sesongstart blir i år som i fjor på Skeikampen i slutten av november med Big Air og sesongen avsluttes på Hovden i April med NM i både Big Air og Slopestyle.

Eivind Gjeraker avsluttet det hele med å fortelle litt om spennende nye anleggsprosjekter som foregår på Østlandet.. Det er snakk om Vardåsen i Asker, den nye skihallen som blir bygget på Lørenskog, utbyggingen av slopestyle løypa i Hafjell som skal bli brukt under slopestyle konkurransen i YOG 2016 og fokuset på nærmiljøanlegg.  Det var med andre ord et vellykket høstmøte og det er nå bare å se fram til den første snøen faller fordi det er mye som kommer til å skje i vinter.

NSF - Nor Freeski