Freeski høstmøte 2014

Årets høstmøte for Norges Skiforbund gikk av stabelen på Quality Hotell 33 i Østre Aker vei på lørdag. Freestyle, som pr dags dato består av Skicross, Kulekjøring og Freeski, var selvfølgelig godt representert med trenere, dommere, representanter fra NSF og FK og andre ildsjeler fra hele landet.

Spesielt godt representert var Hovden og Sauda freeski. Pionér og tidligere storjibber, Trond Carsten Øye, jobber med freeski i Sauda og med freeski i Rogaland og Agder sammen med Kristian Wahl Jensen. Samme gjør også Pål Berntzen, men han er i tillegg også leder for Freesyle Komiteen i Agder og Rogland. De hadde kommet til Oslo i helgen for å delta og diskutere  om fremtiden til Freeski i Norge.

Her er en rask oppsummering med de viktigste punktene som ble gjennomgått på lørdag.

- Møtet ble åpnet av Håkon Wibestad, ny leder i Freestyle komiteen, som kunne fortelle at det ligger en utfordring i å skaffe midler til alle freestyle grenene, men dette er noe som jobbes med hele tiden,

- Fredrik Luytkis er ansatt som ny markedsjef innen freestyle. Han jobber primært med å skaffe midler til freeski og skicross.

- Det er en økning i rekrutering, men for å få en enda større økning er det viktig å registrere de unge, de som er usikre på hva de vil drive med, i både alpint og freestyle.

- Til syvende og sist er det Olympiatoppen som bestemmer hvor mye offentlig midler som skal deles ut og det går på en subjektiv vurdering av Olympiatopplederen i forhold til hvilken gren som han tror har størst sjans til å lykkes når det blir OL i 2018 i Sør-Korea.

- Sportsjef for Freeski landslaget, Christopher Frankum, kunne fortelle at det er bra nivå i toppen for tiden.

- Landslaget har vært på samling i Australia hvor samtlige av utøverne i slopestyle hevdet seg i konkurranser som ble kjørt der nede.

- Det har også blitt ansatt en ny trener i Luke Allen fra Colorado, USA. En mann med mye trenererfaring og god arbeidsmoral som skal være med landslaget på alle konkurranser og samlinger i år.

- VM og X-Games kræsjer i år. Inviterte utøvere vil kjøre X-Games.

- Det er ikke mange på WC-konkurranser på terminlisten i år.

- Det har blitt dannet et nytt juniorlandslag.

- Vil samarbeide med NTG på diverse samlinger.

- Viktig å få inn riktige treningsmetoder tildig.

- Nytt summer-setup hvor mal kan bli funnet på NSF sine nettsider.

- Skiforbundets Eivind Gjeraker kunne fortelle at det er viktig å jobbe med bredden.

- Freeski er i stadig vekst med Son freestyle klubb som per dags dato er Norges største klubb hva medlemmer angår.

- Jerikobakken skal satses på som nytt nærmiljøanlegg i Oslo. Park og Cross løype håpes å stå ferdig 2016/2017

- Viktig med medlemsregistrering. 1000 medlemmer registrert under alpin. Samarbeid med alpin er derfor viktig og det er nå mulig med dobbeltregistrering.

- Det jobbes med å få til gode hopplinjer ved hjelp av maler. Avstand mellom hopp. Lengde på løype etc.

- Mikkel Berg jobber fortsatt i FK (Freestyle komiteen)

- Jobber med utvikling av anlegg og sponsorer.

- Prosess med å få Wyller som nasjonalanlegg i pipe, slopestyle og skicross.

- Jobbes med å få WC i Wyller/AFP Platinum i 2016.

- 1,5 million for å drifte pipen i Wyller.

- Kan bli nedlagt om det ikke kommer kommunal støtte inn.

- Utøverne må få noe ut av å melde seg inn i klubb. Flere medlemmer, mere kommunale midler og dermed bedre anlegg.

- Sponsorer per dags dato er DNB, Tine og Thon hoteller.

- Terminlisten for Nor Freeski Cup er offisielt ute.

- Flere konkurranser i år.

- Har fått både FIS og AFP bronse status.

- Det vil bli livestream under NM 2015.

- Kvalifisering til Junior VM og YOG2016

- Juniorlandslaguttak.

Til slutt ble det diskutert hva som skal gjøres med medlemsverving og rekruteringskampanje i alpinklubbene. Et av tiltakene det skal jobbes med er å bruke kretsene i større grad som mellomledd med klubbene og NSF.   Det vil bli bli drøftet om en aktvitetsplan for dette mellom NSF, NTG, Freidig Freestyle klubb og Agder og Rogaland freeski krets i tiden framover.

NSF - Nor Freeski