Øystein Bråten og Tiril Sjåstad Christiansen 2 x Sølv i 2012

Junior VM 2014

Norges Skiforbund Freeski har siden 2012 sendt norske utøvere til Junior VM i Slopestyle, i Valmalenco, Italia. Prestasjoner fra Junior VM har for mange av disse utøverne vært et viktig steg på veien til landslag og deltakelse i FIS World Cup.

Siden 2012 har Norge årlig hentet medalljer fra Junior VM i Valmalenco:

2012:

Sølv – Tiril Sjåstad Christiansen

Sølv – Øystein Bråten

2013:

Gull – Felix S. Usterud

- Junior VM er en gyllen mulighet til å samle FIS poeng, som sommeren 2013 ble innført som et krav for å stille i FIS World Cup Slopestyle (50 poeng eller mer). Som ledd i å øke kvaliteten på verdenscupen, samt sørge for at utøvere som stiller til start innehar det nivået som kreves for å kjøre World Cup konkurranser, tyder mye på at poengkravetkravet kommer til å økes i sesongen 2014/2015, sier landslagssjef Christopher Frankum.

Uttak Junior VM 2014:

Ranking fra Norges Cup til og med konkurransen på Skeikampen 8.- og 9. mars er eneste grunnlag for uttak til Junior VM. Det vil si at etter Skeikampen blir utøvere som har følgende ranking totalt i Norges Cup’en tilbudt tur til Junior VM i Valmalenco, Italia:

Klasse:                        Ranking NC totalt (tom. NC Skeikampen)

Gutter:

Yngre Junior                        1.

Junior                                    1. og 2.

Senior                                    1. (født 1994 eller senere)

Jenter:

Senior                                    1.

Junior                                    1.

10. mars vil utøvere som tilfredsstiller overnevnte krav bli kontaktet av NSF Freeski for deltakelse i Junior VM.

NSF - Nor Freeski