Åpnet utstilling

Åpnet ny utstilling

Skimuseet i Holmenkollen har samlet det beste fra moderne skikjøring og snowboard i én og samme utstilling.

– Det er jo ganske kult å være 19 år og allerede ha kommet seg på museum! Det ser skikkelig kult ut her, mye mer spennende enn jeg hadde forestilt meg. Skiene er nesten for gamle til at jeg husker dem, men det er utrolig å se at det var mulig å ta så kule triks på de gamle skiene, sa Tiril Sjåstad Christiansen under åpningen av utstillingen Frihet på Snø i går kveld.

Nærmere 100 mennesker hadde samlet seg i Holmenkollens skimuseum for å markere åpningen av utstillingen Frihet på Snø. Publikum fikk oppleve foto, video, installasjoner og gjenstander fra sportens fremmarsj på 1970-tallet og frem til i dag.

Blant publikum var det en rekke kjente fjes fra ski- og snowboardmiljøet i Norge, blant andre Aleksander Aurdal og Tiril Sjåstad Christiansen fra det norske landslaget i freeski.

Field Productions, som er kjent for sin film «Supervention» (2013), har laget en egen film til utstillingen.
– Frihet på snø handler om å utfolde seg fritt med ski eller snowboard på beina. Høye fjelltopper, preppede halfpiper eller urban bykjøring er like viktig som å prestere i konkurranser. Kulturen er preget av at lek og samhold er viktigere enn resultater, i sterk kontrast til annen organisert idrett. Det å skape gode foto- og filmøyeblikk er en sentral del av kulturen og står sentralt i utstillingen, forteller Åslaug Midtdal, ansvarlig for utstillingen og museumskoordinator på Skimuseet.

Om Skimuseet
Utstillingen Frihet på Snø åpnet 12. november.
Skimuseet åpnet i 1923 og er verdens eldste spesialmuseum for ski.
Skimuseet eies og drives av Skiforeningen.

Se også innslag på nrk.no

NSF - Nor Freeski