Skilisens

Som freeskier er du stadig ute og lærer deg nye triks. Man skal ikke sende en haug med triks man ikke kan, men alle kan være uheldige. Hvis uhellet først er ute er det viktig å ha ordentlig forsikring, og den vanlige personforsikringen man har gjennom forsikringsselskapet sitt er ikke i nærheten av å kunne dekke vanlig skadeomfang. NOR Freeski er opptatt av at alle som kjører freeski skal ha god forsikring, og den som tilbys gjennom skilisensen til Norges Skiforbund er den beste man kan få.

Merk at det fra og med sesongen 2019/2020 er krav om årslisens freestyle og FIS-lisens for å delta i NOR Freeski Cupen og NM. Les mer om dette HER

Hva er skilisens?
Skilisens er obligatorisk og et krav for å starte i konkurranser (årslisens freestyle eller engangslisens), og skal løses fra den dato løperen fyller 13 år. Fram til den datoen man fyller 13 år er alle barn som er medlem av lag tilsluttet NIF, eller som deltar i organisert aktivitet i klubbens/lagets regi forsikret gjennom Gjensidige barneidrettsforsikring. Den kan du lese mer om HER.

Hvilke typer skilisens kan jeg som freeskier velge mellom?
I freeski tilbys to typer lisenser: engangslisens og årslisens freestyle. Engangslisensen har kun forsikringsmessig dekning i konkurransen man kjøper lisens for. Årslisens derimot, har forsikringsmessig dekning for både konkurranse, trening, egentrening, skade- og sykdomsutredning m.m. I tillegg har årslisensen vesentlig raskere oppstart for idrettsbehandling sammenliknet med engangslisensen, og en høyere dekningssum. HER kan du lese mer om vilkår og dekninger i forsikringsbeviset.

Les mer om de ulike lisenstypene til Norges Skiforbund HER.

Hvordan fikser jeg skilisens?
DU HADDE ÅRSLISENS I FJOR OG ØNSKER DET SAMME I ÅR:
Logg deg inn på Min idrett. Her vil du finne betalingsinformasjon og du kan betale online eller ved bruke av KID. På din side på www.minidrett.no, finner du ditt lisensbevis. Skriv ut lisensbeviset og ta det med deg på skirennene i vinter. Hvis det er et par år siden du hadde lisens, ta kontakt med klubben din, slik at de kan registrere deg som aktiv utøver igjen.

DU HAR ALDRI HATT ÅRSLISENS ELLER HAR HATT ÅRSLISENS FOR FLERE SESONGER SIDEN, MEN ØNSKER DET NÅ:
Ta kontakt med klubben du er medlem i eller ønsker å ha medlemskap i direkte. Klubben sørger for at betalingsinformasjon sendes på e-post til deg når du er registrert som betalt medlem og aktiv utøver. På din side på www.minidrett.no, vil betalingsinformasjonen ligge.

DU ØNSKER Å KJØPE ENGANGSLISENS TIL ENKELTE KONKURRANSER I KLUBB OG KRETS:
Engangslisens betales direkte til arrangøren av skirennet du skal delta i. Dette kjøpes ved påmelding eller via appen «MinSki». Ta kontakt med arrangør dersom du er usikker.

Hva bruker NSF lisenspengene til?
Inntektene fra skilisensen dekker i tillegg til forsikring også blant annet kostnader som Skiforbundet og skikretsene har for å tilrettelegge et godt konkurransetilbud gjennom terminlisten, og alt som kreves for at arrangementene kan gjennomføres iht. reglementene. Dessuten er det et stort behov for midler til opplæring av gode trenere og ledere, slik at rekrutteringen til skiidretten blir så god som mulig. Skiforbundet arbeider med en rekke saker som skal bidra til bedre forhold for skiidretten, f.eks. løyper og anlegg.

Fant du ikke svar på det du lurte på her? HER finner du svar på ofte stilte spørsmål vedrørende skilisens. Har du andre spørsmål? Ta kontakt på freeski@skiforbundet.no.

nif-epi04, 04