Leif Torbjørn Næsvold fra Røykenhopp med sterk 10. plass i kombinert

Fire Buskerudutøvere i junior VM/U23 VM i Romania

Buskerud Skikrets hadde med fire utøvere til jr/U23 VM i Rasnov, Romania og løperne oppnådde gode resultater.

Mesterskapet ble gjennomført på tross for store utfordringer knyttet til det varme været. I innledningen av mesterskapsuka var det temperaturer opp mot 20 grader. Arrangøren gjorde en formidabel jobb med å preparere hoppbakke så vel som langrennsløyper. Tidsplanen ble hele tiden endret og tilpasset mulighetsrommet som værmeldingene gav. Dette førte til at hoppøvelsene ble fremskyndet og gjennomført med kun en treningsomgang før konkurranseomgangene. I tillegg måtte man flytte langrennsdelen av kombinertøvelsene fra Predeal til langrennsarenaen i Cheile Gradestei. Alle langrennsøvelsene ble gjennomført i samme 2,5 km løype. Dette var eneste stripa med snø i området. Sportslig sett gjorde buskerudutøverne en meget god figur.

I hopp ble Holeværingens Silje Opseth best med en sterk 11. plass individuelt. Debutanten Thea Sofie Kleven (15) fra Gjerpenkollen hoppklubb overrasket alle med å legge seg på en 8. plass etter første omgang. Thea endte på 25. plass, et meget respektabelt resultat av ungjenta. Silje deltok på det norske laget i nyøvelsen mix laghopp, der laget består av to jenter og to gutter. Her endte Norge på en god femteplass.

Kombinertutøveren Leif Torbjørn Næsvold fra Røykenhopp deltok i tre øvelser. I førsteøvelsen gundersen 10km lå han på 22. plass etter hopprennet. Han gikk et meget godt langrenn og gikk seg inn til en 10. plass i vm-debuten, og ble beste nordmann i øvelsen. Videre oppnådde han respektable 26. plass på sprinten (5km), og han gikk tredjeetappen for det unge norske laget, bestående av en første- og tre andreårsjuniorer, som kapret en sterk femteplass i lagkonkurransen.

Langrennsløperen Eirik Sverdrup Augdal fra Ringkollen deltok i U23 VM der han gikk to distanser. På 15km klassisk gikk han seg inn til en meget sterkt 6. plass. Videre oppnådde han 10. plass på 15km fri teknikk.

Buskerud skikrets gratulerer våre utøvere med flotte prestasjoner i under jr/U23 VM

Se Skiforbundets samleartikkel fra Rasnov: