Vil at barn synger og danser mer

Se filmen som er satt sammen i forbindelse med Snowday dance song. Norges Skiforbund vil ha med skolene enda mer til å dokumentere film og bilder i forbindelse med verdens snødag, snødanssangen.

Verdens snødag er søndag 18. januar 2015.
Det internasjonale Skiforbundet har innført en markering av denne dagen for å rette fokus på barn og vinterglede med snø, med og uten ski på beina. Norges Skiforbund følger opp dette initiativet med ulike tiltak.

For skoler og idrettslag ønsker Norges Skiforbund at påfølgende ukedager etter søndag 18. januar markeres som verdens snødag.

Snowday dance song ble laget til verdens snødag. Målet er at barn benytter sangen til å lage snøglede, og til andre ulike aktiviteter. I 2014 fikk forbundet inn flere bidrag fra både skoler og klubber som er sydd sammen til en film som er vist her, og som kommer til å bli brukt på storskjermproduksjoner fremover, og i andre ulike sammenhenger. Norges Skiforbund fikk også inn bilder fra prosjektet «Åpen Bakke» som er med i filmen. "Åpen Bakke" er også et av tiltakene som markerer verdens snødag.

Det som var nytt og kult i 2014, var at vi også fikk tilsendt video av barn og skoler som synger og som danser sangen. Dette er vi veldig glade for, og vi vil gjerne se enda mer av dette i fremtiden. Vi er glade for alle bidrag i år. Til neste år vil vi at flere både synger og danser med til sangen vår, sier konsulent for bredde og rekruttering i Norges Skiforbund, Erik Aas Andersen.

Det er musikkprodusent Lage Thune Myrberget som har utviklet konseptet i samarbeid med Norges Skiforbund. Han mener skolene kan bruke Snowday dans pedagogisk i flere fag i årene fremover. Ideen er at skoler og barn velger selv hva de vil filme eller fotografere. Siden det er verdens snødag vi feirer, vil Det internasjonale skiforbundet og Norges Skiforbund at bildene skal vise snø, snøglede, lek, moro, fart og action. Eller rene stemningsbilder med deg og venner - varme øyeblikk i kalde omgivelser. Det skaper garantert god stemning ute i snøen. Ovenfor kan dere videoen som er satt sammen. Dansen er enkel, og alle kan være med.

Vi fikk inn flere bidragsutøvere, men det hadde nok blitt enda mer respons dersom det hadde vært mer snø i vinter. Dette kan ha et kjempepotensial. Det vil nok bli enda mer forutsigbart fremover dersom skolene vet at skiforbundet arrangerer snødagen, og ikke minst for barnegrupper på store skiarrangementer. Vi vil at barn skal danse neste års sang, at de hopper og spretter, viser snøglede og dele budskapet med andre. For skolene kan lærerne få flere fag inn i konseptet, og at de gjør noe i fellesskap. Med snø som tema stopper ikke kreativiteten, sier Myrberget.