Antidopingsamarbeid

Antidoping Norge og Skiforbundet med hele organisasjonen har nå et skriftlig avtaleverk som utøvere plikter å følge

Til utøvere, trenere og støtteapparat

Antidoping Norge har siden etableringen i 2003 hatt et omfattende arbeid for å beskytte en ren idrett.

Norges Skiforbund (NSF) har inngått et samarbeid med Antidoping Norge. Samarbeidet går bl.a. ut på at alle klubber i NSF forplikter å sette antidopingarbeidet på dagsorden og gjennomføre tiltak i kampen for en dopingfri idrett.

Utøvere, trener og støtteapparat skal vite hvorfor doping er forbudt, hva det gjør med kroppen og hvilke konsekvenser det har å bli tatt. Dere skal også være klar over at det er en reell mulighet for at dere blir testet, og at vi avslører doping.

I 2009 lanserte Antidoping Norge Ren Utøver, et e-læringsprogram for idrettsutøvere, trenere og støtteapparat.

Programmet har også blitt tatt i bruk av en rekke internasjonale særforbund, samt andre antidopingorganisasjoner. I Norge har programmet blitt godt mottatt blant utøvere og særforbund. Totalt er programmet (pr 31.12.2014) benyttet av over 60.000 brukere internasjonalt og omtrent 15.000 brukere i Norge.

Agder og Rogaland Skikrets ønsker at alle våre utøvere, trenere og støtteapparat for øvrig støtter opp om arbeidet som Antidoping Norge gjør.

Ren Utøver er bygget opp omkring sju utvalgte områder innenfor antidopingarbeidet. Totalt tar det en snau time å gjennomføre alle modulene, men det er slett ikke nødvendig å ta alt på en gang. Man kan bruke både pc, nettbrett og smarttelefon.

Klikk dere inn på www.renutover.no og sett i gang!

Etter hvert som de ulike modulene fullføres, vil de bli registrert og du vil motta bekreftelse pr. e-post. Etter gjennomføring av alle de sju modulene, kan dere laste ned et kursbevis. Systemet vil også registrere at du har fullført Ren Utøver. Lykke til!

Ta gjerne kontakt om du lurer på noe!

Kontaktperson for Agder og Rogaland Skikrets: Petter Furseth ars@skiforbundet.no

Informasjonsbrev til klubbene og utøvere