Informasjoner regionalt hoppfagmøte

Vikersund 16. november 2014:

Hei alle ski og hoppinteresserte

I går, 16. november var Rolf Stea og undertegnede på regionalt møte, hopp i Vikersund. Jeg regner med at det senere kommer et referat fra møtet, men nevner i korthet aktuelle saker og strategier som kom fram.

Clas Brede Bråten og Tore Øvregård hadde innlegg. De pekte på at det er viktig å bygge opp atleten fra tidlig alder, uavhengig av idrettsgren. Det haster ikke med spesialisering. Allsidighet med styrke, smidighet og koordinasjon må ligge i bunnen for enhver idrettsutøver som ønsker å bli god. De mener at hoppere i dag konkurrerer for mye og trener for lite.  Treningen for de yngste må være variert og lekbetont. (f.eks. terrengsykling så sakte som mulig er god balansetrening)

Størst frafall i hoppsporten er i aldersgruppen 12-13 år. Det er en utfordring å beholde disse. Ta hensyn til utviklingsalderen og ikke den kronologiske alderen på utøveren. Mestring skaper glede. Et stikkord var også "livslang idrett". Ta vare på de som slutter eller trapper ned. Idrettsgymnasene bør legge mer vekt på at utøverne senere i livet kan bidra som trenere og administratorer.

På møtet var det også gruppearbeid. Her er noen tanker og momenter fra gruppene:

For de yngste bør man nedprioritere fokus på hopplengder. Gi heller karakter for tilløpstilling, balanse, nedslag osv.

12-16 åringer kan med fordel hjelpe til som trenere for de yngre..

Søk samarbeid med andre idrettsgrener vedr. forhåndstreningen. (fotball, turn, langrenn, alpint).

Vær aktiv mot skole, SFO og barneidrettskolene.

Ta vare på foreldre og besteforeldre. Bygg nettverk i klubb, krets og region.

Kostbart utstyr kan virke ekskluderende for hoppsporten. Lavere terskel m.h.t. utstyr.

Kretssamling på snø: 13-14 desember vil vi prøve å få til en samling på snø. Hvis forholdene tillater det, drar vi til Botne. Der har vi god erfaring fra i fjor.

Vær og føre er avgjørende for samlingen. Vi kommer tilbake med detaljer når vi vet mer om forholdene.

Toppidrettsgymnas, hopp i Telemark: Det er hyggelig å konstatere at det planlegges hoppgymnas i Skien/Porsgrunn området. Med kjøretid 1t og 10 min. fra Vegårshei, vil de basere seg på at Molandsbakken K90 benyttes som treningsbakke. Gymnaset vil være et godt alternativ for kretsens hoppere.

Mens vi venter på snø, er det viktig at vi holder aktiviteten oppe. Dette er en viktig periode for basistreningen. Styrke, smidighet, teknikk, balanse, leik og moro. Det er tid for å samle troppene.

ARS hopp

Georg (Goggen) Solfjeld