Uttakskriterier til junior VM

Kristian Dahl, juniorlandslagstrener

Hei alle sammen! Da er vi straks i gang på Bardufoss og VM-mønstring. På vegne av skiforbundet ønsker vi som er på juniornivået å være så tydelig som mulig mtp uttakskriteriene ift junior vm i Canada månedsskifte januar-februar (28. jan -5. feb)

Vi har fått lagt opp til to konkurransehelger i forkant av junior vm der alle konkurransene skal være tilnærmet like som de vi møter der borte.
I Canada gjelder følgende øvelser:

• Sprintklassisk(28.01)
  • 20 km klassisk fellesstart (30.01)
  • 10 km skate (02.02)
  • Mix stafett, to x jenter og gutter (04.02)

Dette vil utøverne møte på Bardufoss (16-18. des). Men på Lillehammer (6-8. jan) vil sprint og skøyting være lik, men på søndag kjøres en 15. km klassisk i stedet for 20 km. Dette mtp å treffe alle utøverne i aldersgruppen mer enn bare den spisse enden.
De beste 18 åringene som hevder seg godt i Bardufoss vil få tilbud om å konkurrere i eldre juniorklassen på NC Lillehammer. Dette gjør vi for å sikre et ryddig og rettferdig uttak i etterkant. Disse utøverne vil få NC poeng ihht til plassering i eldre junior, men tellende i NC-cupen for sin klasse.

Endelig uttak vil basere seg på følgende:

• Begge helgene vil være tellende og alle konkurransene utøverne deltar på blir sett på og vurdert.
  • Utøvere som presterer på flere distanser og i begge stilarter vil ha en fordel.
  • Henviser også til SESONGINFORMASJONER på Skiforbundet.no. Les side 11 vedr junior.

Er noe uklart, ta kontakt med undertegnende som vil også være fysisk tilstede i Bardufoss og på Lillehammer.

Lykke til med forberedelsene, så sees vi i løypa

Sportslig hilsen juniorlandslagstrener Kristian Dahl (976 22 974)