Trenerseminaret 2011

Rekord for trenerseminaret i alpint

100 representanter fra hele landet møtte opp på tidenes største trenerseminar i alpint på Norges Idrettshøgskole i helga.

Dette er spesielt bredde og utviklingssjef i Norges Skiforbund, Einar Witteveen, særdeles godt fornøyd med.

- Det å samle alpin Norge til en fagutveksling, er utrolig viktig. Vi er strålende fornøyd med helgen. Sammen med ledere, trenere, Olympiatoppen og utøvere skapte vi et utrolig bra seminar. I år var vi tidlig ute med dato og noen smakebiter om seminaret, forteller Einar Witteveen.

Bredde- og utviklingssjefen trodde først at årets dato var litt for tidlig for at det skulle komme så mange deltakere.

- Det viste seg at alpinmiljøet ikke var i sommermodus ennå. Programmet var nok også veldig bra denne gangen. Den siste uka fikk vi også inn mange påmeldinger, sier Witteveen.
Han skryter av det positive bidraget som Olympiatoppens ressurspersoner stilte med under seminaret.

- Viktigheten av at landslagstrenere, ledelse og utøvere viste sin tilstedeværelse generelt og med ulike bidrag, gjorde også seminaret ekstra interessant, mener konsulenten.

NSF alpint startet nytt Trener 4-kurs alpint på Røldal etter påske med fulltegnet deltakerantall. 16 er i dag med dette kurset som går over ett år. Noen søkere kom dessverre ikke kom med i denne omgang.

- Dette beviser at klubbene viser en stor interesse etter kunnskap og utvikling i alpin-Norge. Det viser seg også at de beste miljøene som har fått frem løpere, har brukt mest tid på trening og utvikling. Det er i denne sammenhengen utrolig viktig at NSF legger til rette for arenaer, der kunnskap og inspirasjon deles, sier Witteveen.

Forelesning:

Åke Fiskerstrand,Utviklingsfilosofi

Claude Lebreux, Motorikk, forutsetning for teknikk

Videoklipp 1 Didier Cuche

Videoklipp 2 Didier Cuche

Espen Tønnesen, Utholdenhet Alpint

Ida Svendsen, Treningsdagbok Alpint (Merknad: Trenere har 14 dagers gratis prøvetid på nettet på treningsdagboken)

Anders Hestdalen, Barmarksrutiner Landslag i konkurranseperiode

NTG-U, Studietur skigymnas