Stort engasjement og innsats på barmarksamling

Utøverne som var nominerte til Special Olympics World Games i 2017 har gjennomført sin første samling på veien mot Østerrike.

Storefjell Resort Hotell på Golsfjellet var base for troppens første samling i helga som var (25.-28 august). På Storefjell er det hverken manko på gode treningsmuligheter eller god mat, nesten så man må legge flere økter for å holde matchvekta.
Hos oss ble det en regel om at dessert spiser vi kun til middag, og en porsjon, og det ble knalltøffe valg da det var så mye som fristet.

Vi møtte opp til middag torsdag og den ble etterfulgt av et informasjonsmøte om Special Olympics Winter World Games 2017 fra NIF Det er de som har hovedansvaret for den norske delegasjonen som skal til World Games. Foruten en fyldig tropp med langrennsløpere og alpinister skal det være både skøyteløpere, floor-hockey spillere og snowboardutøvere med.

Fredag morgen gikk startskuddet for samlingens treninger, med en skikkelig intervalløkt i tåkehavet. Her var det full innsats av alle, både de løpeglade langrennsløperne og alpinistene som ikke er like glad i å løpe. Ingen lot seg hefte av litt småyr som kom, fokuset var på treningen!

Heldigvis for oss ventet regn, torden og lyn til vi var vel innendørs for lunsjpause før det brakte løs for alvor. Det var rimelig intenst en stund, men til vi skulle ut på andre økt klarnet det opp og stasjonstrening med ulike utfordringer på koordinasjon, spenst og hurtighet ble gjennomført ute i bra vær!
Fredagskvelden var det mer fokus på ting som venter oss litt fram i tid, det ble brukt tid på å skrive utøverprofiler som vil bli presentert på skiforbundet.no etter hvert. Alle gikk inn for oppgaven med stor entusiasme
Lørdagen opprant med sol og oppholdsvær, vinden taklet vi greit. Langrennsløperne dro på fjelltur - noen løp, mens andre gikk - alle samlet på fjelltopper som ble 4 og 3 i tallet for de ulike gruppene.

Mens langrennsløperne sanket topper hadde alpinistene "syrefest" nede ved hotellet - de fikk kjørt lår muskulaturen skikkelig, med spensthopp og i motsetning til vinteren løp de nå oppover bratte skråninger. Alle fikk en god forståelse av hva trenerne mente med «syrefest» i løpet av den økta.

Ettermiddagsøkta var viet til koordinasjon og styrke hvor hele gjengen var samlet og Torger fikk i oppdrag å lede gjengen gjennom uttøyingen, hvilket han mestret på en utmerket måte.

Lørdagskvelden var det mere teori å følge med på – denne gangen var det spilleregler for troppen vi ble enige om. Det er viktig når vi skal på tur og være tett på hverandre over lengre tid.
Vibeke holdt et foredrag om kosthold, hva er det som er smart å spise, og hvor mye. Viktigheten av grønnsaker og frukt kom også godt fram, så til frokost på søndag var det mange fargerike tallerkener å se. Tydelig at de hadde lært noe på lørdagskvelden som forøvrig ble avsluttet med litt framvisning av bilder som var tatt under samlingen. Da trenerne satte på fengende musikk var det ikke lenge før flere hivde seg ut på golvet og danset! Vi har noen meget gode dansere i denne skigjengen.

Samlingen ble avsluttet med nok en intervalløkt - så det var en gjeng fornøyd og mettet på trening som inntok spisesalen før siste lunsj før hjemreise søndag.

Det neste for dene gjengen er nå den åpne barmarksamlingen i september 22.-25. Den vil også være på Golsfjellet på Storefjell Resort Hotel.
Lyst til å være med – det er enda ikke for sent å melde seg på
bruk denne påmeldingslinken;
påmeldingsfristen er 10.september.

Vil du se flere bilder fra samlingen? Det finner du på vår Facebookside, Skiforbundet FH, følg oss gjerne der.

nif-epi04, 04