Kjetil André Aamodt jubler over pris (Karl Filip R. Singdahlsen )

Fikk prestisjefylt fair-play-pris

Kjetil André Aamodt ble onsdag tildelt den prestisjetunge internasjonale fair-play Menarini-prisen sammen med flere tidligere verdensstjerner.

Tidenes mestvinnende alpinist med 20 medaljer i OL og VM, Kjetil André Aamodt, ble onsdag kveld hedret med den prestisjetunge Fair Play Menarini-prisen ved en høytidelig seremoni i Castiglion Fiorentino i Italia.

- Det har vært veldig spennende å være her i Toscana og det er selvfølgelig hyggelig å få en pris ti år etter at man har lagt opp. Fair Play handler mye om å respektere regler og hverandre -  både lagkamerater og konkurrenter. Jeg har prøvd å være en god rollemodell, en kar som står tidlig opp, jobber hardt og deler av kunnskapen jeg har. På alpinlandslaget pleide vi å si at vi var individuelle utøvere kun de to minuttene man kjørte skirenn også var vi et lag ellers. Måten vi snakket til hverandre på var viktig for å danne en god kultur. Vi delte på all informasjon og erfaring vi hadde i laget – og det handler mye om å ha fair play innad i gruppa. Jeg føler at jeg har vært en del av Olympiatoppens kultur siden 1988, hvor deling av kompetanse på tvers av idretter og innad i laget har vært viktig. Fair Play står høyt i den norske idrettskulturen og jeg tror det er en av grunnene til at vi som nasjon kanskje har overprestert de siste 25 årene, sier Aamodt.

Den internasjonale Fair Play Menarini ble opprettet i 1997 i Italia. Siden opprettelsen har prisvinnere fra 38 land mottatt prisen. Årets utgave er den 20. i rekken. Organisasjonskomiteen samarbeider tett med den italienske olympiske komite. Prisen går til personer i ulike kategorier som har demonstrert gode holdninger og verdier. Blant de viktigste kriteriene i kategorien for de aktive utøverne er lojalitet til sporten, at man som utøver skal respektere regler og dommere, men også evne å takle nederlag og unne andre å vinne. I tillegg til sine fremragende prestasjoner, er det på bakgrunn av dette Kjetil André Aamodt mottar prisen. Juryen som stemte frem Aamodt består av medlemmer fra hele verden representert ved tidligere utøvere, ulike internasjonale idrettsorganisasjoner og pressen. Blant dem, tidligere idrettshelter som Lord Sebastian Coe, Sergey Bubka, Claudia Bokel, Frankie Fredericks og Irena Szewinska. Det er tredje året på råd hvor Norge har en vinner blant utøverne som mottar denne anerkjennelsen. Marit Bjørgen ble hedret i 2014 mens Bjørn Dæhlie fikk prisen i 2015 sammen med blant andre den legendariske fotballspilleren Gabriel Batistuta.

Kjetil André Aamodt. Her sammen med den russiske turnlegenden Alexej Nemov som også fikk prisen. Foto: Karl Filip R. Singdahlsen