Morten Solberg og Einar Witteveen på Narvikfjellet

Vellykket breddesamling

Totalt var cirka 130 personer i aktivitet i Narvikfjellet i helga. Både trenerkurs og breddesamling var på programmet.

På grunn av det varme været som har vært den siste tiden ble treningssamlingen redusert fra 4 til 2 dager. Det ville være et dårlig signal til alpinmiljøet å avlyse.

Opprinnelig var det påmeldt 65 løpere, 30stk på kurs pluss foreldre. Til tross for dette kom 59 løpere, 25stk på kurs og ca. 40 foreldre. Totalt var ca. 130 personer i aktivitet i Narvikfjellet.
Det var deltakere fra Tromsø, Bardu, Harstad, Sortland, Svolvær, Ankenes, Narvik og en kursdaltaker fra Hammerfest!
Når det først ble to dager kjørte vi på med et tøft program som var nonstop fra kl 07.00 til 22.00 første dag og 07.00 – 16.00 andre dag.

Hovedmålet med samlingen var å samle det alpine Nord Norge. Derfor var ARCTIC CHALLENGE konseptet bygd på lagkonkurranse. Den var delt i tre deler for innholdet hode, kropp og kultur à ski, barmark og fag konkurranse.
Lagene ble inndelt ut fra alder og klubb. De eldste ble lagkapteinen som tok ansvar for oppvarming, uttøyning og inspeksjon av løyper. Det gjorde de på en forbilledlig måte.
Ski delen var lagkonkurranse i paralell slalåm. Når første løper var kommet til sjette port startet neste lagkamerat. Sistemann på laget avgjorde konkurransen i heatet.
Barmarksdelen var en lagkonkurranse med ulike utfordringer som stilte krav både til det fysiske, og på oppgaver som de måtte løse sammen.
På fagdelen skulle de sammen besvare tema som vi voksne kunne lærere av;
Bl.a à Hva er din drømmetrener? Hva skal til for å bli en god alpinist?
På spørsmålet om hva som har vært din beste trening noensinne ble ARCTIC CHALLENGE samlingen rangert på topp!

Til slutt ble det kåret en «seierspall» i en samlet bedømming av alle konkurransene.

Et annet mål med breddesamlingen var å gjøre andre ting enn det som er normalt på klubbtreningene. Altså  skulle breddesamlingen ha en merverdi.
Første dagen ble det kjørt slalåm. Det ble kjørt i 11 forskjellige løyper første økten! På andre økten var det satt opp 4 forskjellige hinderløyper. Totalt utgjorde dette ca. 1500 portpasseringer.  Altså ekstrem stor menge. Rett i etterkant av dette ble barmarkskonkkurransen gjennomført. Den var i seg selv ekstremt tøff.
Alle løperne + kursdaltakere og foreldre spiste middag sammen på kvelden på Narvik vgs, Studiested Frydenlund. Etter middag fikk de en teoriforelesning før sengen kallet.

Neste morgen var det opp til frokost kl. 07.00, før de var på heisen kl. 08.00 for ny økt på ski.

En tredje delmål for arrangørene var å bidra til å utvikle en treningskultur.  Dvs tøye grensene fra litt sliten til utslitt. Dette ble en suksess, og mange måtte nok hjem å hvile selv etter bare to dager.

Til neste år tror vi at vi må vi planlegge for dobbelt så mange løpere!