Historisk tidlig skiåpning

Geilo kommer til å tilby åpne alpinbakker allerede fra 12. september, mens Sjusjøen åpner langrennsløyper 19. september.

Tradisjonelt har det vært skidestinasjonene på breene i Norge som alpinistene har besøkt i sommerhalvåret. Med ny teknologi kan vi bli vitne til noe revolusjonerende i september. Skisesongen 2015-2016 åpner nemlig allerede om fire måneder på Geilo. Fra 12. september vil det være klar alpintrase for klubber og lag, som ivrer etter å komme på ski. Snø som er produsert på Geilo i vinter, dekkes med filtduk og skal sammen med snø produsert fra en ny snømaskin med ny teknologi, bidra til at Geilo vil være det aller første skianlegget som kan tilby skikjøring så tidlig på høsten.

I forbindelse med  messen Interalpin 2015 i Innsbruck i april gjennomførte anleggsrådgiver i Norges Skiforbund, Marit Gjerland, møte med verdens ledende snøproduksjonsselskap, Technoalpin. Under denne messen lanserte også firmaet sin første maskin for hot snow produksjon. Det er denne maskinen som kommer til Norge og Geilo til høsten.

- Det ligger i kortene at denne teknologien har lang vei å gå før vi får den energieffektivitet og kapasitet som bransjen/idretten ønsker, men dette er i alle fall en spennende og god begynnelse, sier Gjerland

Stein Verpe i Geilo Holiday gleder seg høsten.

- Det var imponerende å se snø maskinen på skimessen i Innsbruck, produsere snø på opptil 25 varmegrader. Maskinen skal videre til oss i vinter. Vi synes det er veldig spennende å være først ut med å kombinere snølagring og snø produksjon på varmegrader. Skifolket ivrer etter å komme på ski og får nå den muligheten på Geilo allerede i september. Skiområdet i Havsdalen vil være arena for denne satsingen. Området ligger 1000 moh. i nordvendt terreng og egner seg dermed godt, sier han.

Det har allerede kommet inn bestillinger fra lag og klubber som nå velger å trene i Norge istedenfor å reise utenlands. De gode forholdene Geilo har både for løp og sykling i fjellet vil gjøre treningsmulighetene utover høsten komplette med denne nye satsingen. Normalt åpner Geilo skisesongen første del av november. I år vil Geilo være tidligst ute av alle.

Satsingen på tidlig snø på Geilo har blitt realisert etter et samarbeid mellom Geilo Holiday og Innovasjon Norge.  Satsingen er et pilotprosjekt i Norge som sikrer tidlige skimuligheter uavhengig av kuldegrader.

Se sak: Sjusjøen åpner 19. september