NM Hemsedal

Alt om årets alpin-NM i Hemsedal. Mandag 27. april ble storslalåm avgjort.

Arrangørenes nettsider, Hemsedal

Resultater Se fisski.com

Mandag 27. april, storslalåm: Bjørnar Neteland kjørte inn til karrierens første NM-gull. I dag vant Fana-kjøreren gull i storslalåm i Hemsedal foran Aleksander Aamodt Kilde og Peder Dahlum Eide. Aamodt Kilde er for fullt tilbake etter ankelskaden.

Søndag 29. mars: NB: Guttas renn ble utsatt på grunn av tåke. Rennet blir satt opp på nytt i slutten av april i forbindelse med Donald Duck Wintergames i Hemsedal.

Kongepokal til Nina Løseth

Nina Løseth leverte NMs beste prestasjon i Hemsedal. Løseth fikk sin aller første kongepokal søndag for prestasjonen i slalåmrennet lørdag hvor hun utklasset alle. Her sammen med lederen av alpinkomiteen, Elling Breivik.

Maria Tviberg gikk til topps i søndagens storslalåmrenn i Hemsedal foran Nina Løseth. Gullkampen ble kjempespennende. Det skilte bare tre hundredeler mellom Tviberg og Løseth i mål. Bronsen gikk til Maren Skjøld.

Lørdag 28. mars:
Nina Løseth og Sebastian Foss Solevåg var i en helt egen klasse og kjørte ned til suverent NM-gull i slalåm lørdag. I kvinnenes renn kjørte Tuva Norbye inn til sølv, 2,49 sekunder bak Løseth. Thea Louise Stjernesund ble nummer fire i rennet, men tok NM-bronsen siden islandske Maria Gudmundsdottir kjørte ned til tredjeplassen i rennet.

Henrik Kristoffersen tok sølv i mennenes klasse, mens Leif Kristian Haugen tok bronsen. Både Henrik og Leif Kristian var kjempeimponert over kjøringa til Sebastian.

Foto: Kalle Hägglund

Fredag 27. mars, super-G:  Kjetil Jansrud vant fredagens super-G, men seieren var knepen. Han var ikke mer enn sju hundredeler foran teknikkspesialist Leif Kristian Haugen. Stian Saugestad kjørte inn til bronse Han var ikke mer enn 13 hundredeler bak Jansrud. Mina Fürst Holtmann tok sitt andre strake NM-gull på Hemsedal. Dermed har hun to gull og en sølv så langt i NM. Maria Tviberg tok sølvet, mens bronsen gikk til Maren Skjøld.

Mina Fürst Holtmann

Torsdag 26. mars, superkombinasjon: Marcus Monsen og Maren Skjøld vant superkombinasjonen i NM i alpint torsdag. Monsen, som også imponerte med sølv i onsdagens utfor, var raskest i super-G-omgangen og klarte akkurat å kjøre fort nok i slalåmrennet til å sikre seg gullet. Kjetil Hvammen tok en overraskende sølvmedalje. Det var tett mellom medaljevinnerne. Sebastian Foss Solevåg fikk bronsen, 21 hundredeler bak. Sjøld var 99 hundredeler foran Mina Fürst Holtmann, mens Therese Maria Tviberg var halvsekundet bak henne igjen.

Onsdag 25. mars, utfor: Kjetil Jansrud og Mina Fürst Holtmann vant NM-gull i åpningsdistansen utfor. Begge vant NM-gull i disiplinen for første gang. Jansrud vant med 40 hundredeler foran Marcus Monsen, mens Bjørnar Neteland på bronseplass var ytterligere ni hundredeler bak.
I kvinnerennet skilte Holtmann og sølvmedaljør Maria Therese Tviberg seg klart ut. Holtmann var 13 hundredeler raskere enn Tviberg. Kristin Anna Lysdahl kjørte inn til bronse.

Pallen menn. Fotos: Mona N. Stensvold

Pallen kvinner

Forhåndssak
NM flyttet til Hemsedal
Narvik Slalåmklubb skulle egentlig arrangert alpin-NM, men må trekke seg på grunn av uværet i Nord-Norge. Ny arrangør er Hemsedal IL.
Mye nedbør, ekstremvær og vind har blåst bort mye av den snøen som var i anlegget. Mangel på kuldegrader for produksjon av kunstig snø, driftsproblemer med snøproduksjonsanlegget og heiser som stormene i vinter har skadet, har medført at klubben har måttet trekke seg fra å arrangere årets NM.

Hemsedal gjennomførte et fantastisk NM i fjor og er klare til å ta på seg arrangementet i år på kort varsel. Datoene blir 23.-28. mars.

- Vi er veldig glade for at Hemsedal tar på seg årets NM på kort varsel. Klubben arrangerer fartsdisiplinene i Hovedlandsrennet to uker i forveien. Dette gjør det enklere å gjennomføre et samlet NM, sier arrangementskonsulent i Norges Skiforbund, Magnus Sandnes.