Kjetil Jansrud (NTB Scanpix)

USA og Canada

Norges Skiforbund sender ni utøvere til World Cup-rennene i Aspen, Lake Louise og Beaver Creek.

- Det er egentlig i USA og Canada sesongen starter for oss skikkelig. Det er til disse rennene vi skal være godt forberedt, både på kvinne- og herresiden. Vi har tidligere gjort det bra på flere av disse rennene og da må vi ha forventninger til helga, sier sportssjef Claus Johan Ryste.

Landslagssjef Tim Gfeller med assistent Andrej Mozina har allerede vært på plass i Colorado i en periode for viktige forberedelser til rennene i Aspen og Lake Louise. Det skal kjøres storslalåmrenn og to slalåmrenn i Aspen ettersom rennet i Levi ble avlyst.
- Forberedelsene har vært bra her i Colorado. Vi har kjørt fartstrening i Copper Mountain og teknikktrening i Aspen. Vi vil fokusere på å forberede Lotte for fartsrennen ei Lake Louise best mulig, sier Gfeller.

Lotte Smiseth Sejersted

Landslagssjef Christian Mitter med fartssjef Reto Nydegger og fartstrener Franz Gamper har allerede vært på plass i Vail/Cooper Mountain i Colorado for viktige forberedelser til fartsrennene i Lake Louise og Beaver Creek. Både Kjetil Jansrud og Aksel Lund Svindal har vist fantastiske resultater på disse stedene tidligere år. Teknikklaget, med sjef Stefan Kornberger og trener Fabien Mazuir, reiste til Aspen søndag etter at de har trent i svenske Kåbdalis i to uker. Forberedelsene til sesongen har også vært gode for teknikklaget.
- Forventningene til rennene er som de tradisjonelt er. Vi ønsker å være med i kampen om å vinne. Hvis utøverne kjører opp mot sitt beste og utstyret fungerer som det skal, så vil vi ha gode resultater. Foran denne sesongen har vi startet et nytt samarbeid med USA. Dette gir oss prioritet i Copper Mountain. Det er veldig bra å samarbeide med USA hvor vi blant annet har fått kjørt fulle distanser i utfor på trening, sier Mitter.

Disse rennene kjøres
Kvinner
27.-29. november: Aspen (storslalåm, slalåm, slalåm)
Mer om rennene på fisski.com