Vedok flere endringer

Alpinkomiteen vedtok flere endringer på høstmøtet.

Alpint er en av grenene i FIS som planlegger terminlistene fem år fremover. Fartsrennene i Gudbrandsdalen er blitt en fast tradisjon og arrangørene har levert varene gang på gang. For første gang ser vi at Kvitfjell er inne på terminlista frem til 2020 med renn i både super-G og i utfor.
- Kvitfjell befester sin posisjon som en klassiker på herresiden, sier en stolt Kvitfjellsjef, Svein Mundal.

Ny konkurranseform i verdenscupen til vinteren er parallellstorslalåm i italienske Alta Badia. Dette er ikke et nytt format i alpint, men et eksisterende. FIS jobber for å finne det optimale «formatet» på denne type konkurranser. I italienske Alta Badia kommer dette til å bli testet ut. Det er klart at 32 utøvere får plass i rennet, hvorav de fire beste i verdenscupen sammenlagt er sikret plass. I utslagingsduellene vil det bli kun kjørt én omgang.

- Det er veldig bra for både Aksel og Kjetil at de fire beste i verdenscupen sammenlagt er kvalifisert til parallellstorslalåmrennet med tanke på kampen om sammenlagtseieren i verdenscupen. Vi ser at det blir altfor mange runder når utøverne skal kjøre mot hverandre i begge løypene i hver duell. Selvfølgelig kan den ene løypa være raskere enn den andre, men vi er enige om å prøve ut én utslagingsomgang i vinter, forteller medlem av alpinkomiteeen i FIS, Kjetil André Aamodt.

Verdenscupfinalene for 2016-2017-sesongen planlegges til Aspen i USA. Neste år er også prøve-OL inne på terminlista, men det er fortsatt usikkerhet om arrangørene i Sør-Korea rekker å bli ferdige med fartsløypene på grunn av utfordringer rundt fredede skogsområder.

City Event i München 1. januar er blitt avlyst, men det blir for første gang City Event i Stockholm 31. januar. Kjetil André Aamodt forteller også at det jobbes konkret med et alternativ til München i fremtiden. Under møtene i Zürich ble det diskutert å arrangere rennene i forbindelse med nyttårshopprennet i hopp i Garmisch. Rett ved siden av hoppanlegget i Garmisch er det nemlig et alpinanlegg hvor utøverne kan kjøre inn i samme arenaområde.

Etter en workshop som involverer alle interessentene i alpinsirkuset, er det blitt satt ned en arbeidsgruppe som skal se på den fremtidige retningen av alpinsporten. Leder av alpinkomiteen, svenske Niklas Carlsson, er opptatt av at sporten må utvikle seg, samt at sporten må tiltrekke seg et bredere og yngre publikum. Det er fortsatt kjempestor interesse for alpinsporten, og alpint vises på tv i flest land av FIS-disiplinene. Alpinkomiteen utfordret også nasjonene i våres med tanker på hvilken retning alpinsporten skal ta i fremtida etter at tv-tallene har stagnert noe de siste årene.
- Det er positivt at alpinsporten vil utvikle seg. Seertallene på tv er stabile, men vi ser at tv-seerne blir eldre år for år. Nye grener kommer opp på nye plattformer i mediebildet, og det er viktig å være med når ting utvikler seg, sier Aamodt.

Se sak på fisski.com