Bjørnar Neteland er en av flere på europacuplaget som kan få testa det nye konseptet i vinter. Her fra NM i Hemsedal.

Tester ut tre omganger

Alpinkomiteen i Det internasjonale skiforbundet kommer til å teste ut et nytt format i både slalåm- og storslalåm i europacupen i vinter.

Konseptet går ut på at det kjøres to tradisjonelle omganger, men at de 15 beste kjører en tredjeomgang i en forkortet løype relativt raskt etter andreomgangen. Tradisjonelt kjører de 30 beste fra første omgang finaleomgangen i slalåm og storslalåm, men endringen går ut på et nytt format som kalles sprint. De 30 beste i en ordinær første omgang kvalifiserer seg til semifinalen, mens de 15 beste der går videre til finalen.

Det var under FIS-kongressen i Barcelona i juni at konseptet ble diskutert. Alpinkomiteen i FIS ønsker å videreutvikle sporten med enda mer action, spenning og dramatikk. Opprinnelig var det planer om å teste ut konseptet allerede i vinterens verdenscup, men nylig ble det besluttet å prøve ut konseptet i europacupen i vinter i stedet.

- Dette blir spennende. Vi kommer til ha en evaluering av dette nye konseptet på kalenderkonferansen etter vinterens sesong, sier Marius Arnesen i alpinkomiteen i FIS.

Det nye formatet kommer til å bli testa ut på tre steder i vinter i europacupen. Først ut er det mennenes slalåmrenn i italienske Pozza di Fassa før det er storslalåmrenn for mennene i franske Lelex. Kvinnene får testa konseptet i italienske Innichen/San Candido.

Se også sak på fisski.com