Under hopps storsamling i Midtstubakken i juni var det mange jenter som var med på kombinerttrening.

Stor interesse for kvinnekombinert

Ida Marie Hagen fra Haslum IL er en av fem utøvere som er uttatt til tidenes første internasjonale konkurranse i kvinnekombinert i tyske Oberstdorf fredag og lørdag.

- Vi er kjempefornøyd med responsen fra nasjonene. Totalt vil vi ha over 30 jenter fra sju nasjoner representert. Dette er absolutt noe å bygge på videre, forteller renndirektør i kombinert i Det internasjonale skiforbundet, Lasse Ottesen.

Jentene som stiller for Norge er fra 13-16 år, og de totalt over 30 jentene kan være med på å sette idrettshistorie når de står på startstreken fredag og lørdag. Dette kan nemlig være starten på et nytt kombinerteventyr med flere internasjonale konkurranser som tilslutt kan endte i at også kvinnene får sin World Cup, sitt VM og sitt OL på lik linje med mennene. Parallelt med konkurransene foregår også den første internasjonale samlinga i FIS-regi for kvinneutøvere i kombinert.

I Norge har det i mange år vært aldersbestemte jenteklasser i kombinert, men ikke noe organisert miljø ettersom tilbudet har uteblitt i junior og senior sammenheng. Norge har vært en sterk pådriver av kvinnekombinert internasjonalt, og bidrar aktivt for å etablere et samling- og rennprogram i FIS-regi.

- Vi må rette en stor takk til Lasse Ottesen og hans team for å legge til rette så bra for denne samlinga og for konkurransene. Det er utrolig bra at så mange er på startstreken til helga, og at så mange nasjoner er med. Dette er gledelige nyheter. Jenter går både langrenn og jenter hopper på ski i dag, og alt bør ligge til rette for kvinnekombinert i fremtida. Vi vet at alt dette tar tid, og det er kjempeviktig å komme i gang nå, sier leder av kombinertkomiteen, Paul Einar Borgen.

Det er to klasser i fredagens og lørdagens renn for de kvinnelige kombinertløperne i Oberstdorf. Den eldste klassen er for 96-99-årgangen, mens den yngste er for 2000-2002-årgangen.

Disse stiller for Norge
Tonje Bakke, Elverum Hopp (1998)
Hanna Midtsundstad, Våler IF (1999)
Silje Opseth, Holeværingen IL - Ski (1999)